Selecteer een pagina


Ze is één van de bekendste schilders van Groningen: Annemarie de Groot. Werk van haar is te vinden op tal van plaatsen in Nederland, of hangt bij prominente of minder bekende Nederlanders aan de wand of in kantoren. Haar schilderijen zijn allemaal zeer kleurrijk, en geven er blijk van dat ze is gefascineerd door de wereld van het circus, theater, opera en cabaret. Momenteel is ze bezig met een thema ‘het interieur’. Ze legt daarin de nadruk op de lichtinval en de zon die naar binnen straalt, en roept een gevoel op van weemoed naar een tijd dat mensen nog de rust vonden om een boek te lezen.  

Tekst: Hans de Preter
Fotografie: Jan Buwalda



Deze Annemarie de Groot dus, is al tientallen jaren lid van de Commercieele Club Groningen, en is, enigszins tot haar spijt, momenteel de enige kunstenaar die lid is van deze vereniging. “Ik ben lid geworden in 1996. Ik gaf toen workshops voor bedrijven. Eén van mijn cursisten vertelde me over de Commercieele Club, en vroeg: ‘Goh, is dat niks voor jou?’. Ik ben daar toen eens gaan kijken, en ja: dat was zeker iets voor mij!”, zo stelde ze toen vast.

‘Als kunstenaar werk je vaak alleen’
Het aantrekkelijke van de bijeenkomsten van de CCG vond ze vanaf het begin dat je er meteen met een andere wereld in contact komt. “Als kunstenaar werk je veel alleen. En voor zover je met anderen contact hebt, zijn dat vaak collega-kunstenaars. Dat is prima, maar het blijft een klein wereldje. Maar bij de Commercieele Club ga je onder andere op bedrijfsbezoek en hoor je de meest interessante verhalen, over het ondernemerschap. Wat mij ook aanspreekt is de fijne sfeer. Samen eten aan tafel: daar ontstaan de leukste gesprekken. Veel mensen hebben geen idee wat kunstenaarschap inhoudt, en dat vinden ze interessant om van mij te horen.”

Het lidmaatschap van de Commercieele Club is natuurlijk gunstig voor de naamsbekendheid. Maar dat is voor haar niet het belangrijkste, ze heeft haar eigen verkoopkanalen en opdrachtgevers. Momenteel is er bijvoorbeeld een expositie van 34 werken van haar ingericht bij advocatenkantoor Bout aan de Ossenmarkt 7, enkele panden naast haar eigen woning en atelier.  Die is nog tot en met maart te bezoeken op werkdagen van 9 uur tot 17.00 uur. Ook werkt ze aan een grote expositie in België in het voorjaar en doet ze mee aan diverse exposities in Nederland.

“Waar het mij om gaat is dus niet de verkoop van mijn werk te bevorderen, maar wat ik het leuk en inspirerend vind is om andere mensen te ontmoeten. En ook de bedrijfsbezoeken die we vaak hebben.”

Lidmaatschap opgezegd

Overigens had ze ook een periode dat ze minder geïnspireerd werd bij de CCG. Daarom besloot ze toen haar lidmaatschap op te zeggen. “Later kwam ik in gesprek met de toenmalige voorzitter Dolf Vogd. Die zei: Kom weer terug, want het is allemaal veranderd, er is sprake van nieuwe dynamiek”, aldus Annemarie.

De bijeenkomsten waren verplaatst van het Familiehotel naar De Coendersborg. “Toen ik daar was geweest, was ik het helemaal eens met Dolf: er was weer sprake van nieuwe dynamiek. En dat is nog steeds het geval.”

Annemarie is ook zeer te spreken over alle bedrijven die ze bezoekt. “Alleen heb ik nog wel een kleine tip. Ik vond die etentjes in De Coendersborg toch altijd wel erg aangenaam. Wat ik mooi vond is het feit dat je samen aan tafel zit. Mensen hebben al zo’n jachtig leven. Wat is er dan mooier om aan een gedekte tafel aan te schuiven, als een rustpunt? De gesprekken krijgen dan ook meer verdieping, want je hebt de tijd. Het maakt mij niet uit waar het is, maar dat tafelen, dat vind ik persoonlijk zeer waardevol.”

Vriendenclub
Wat Annemarie betreft blijft ze niet uniek als kunstenares-lid. “Ik kan het andere kunstenaars van harte aanraden. Het is een verbreding van je netwerk en je kennis en het zorgt voor verdieping. En zeker als je je er, zoals ik, thuis voelt, dan voelt het als een vriendenclub”, aldus Annemarie de Groot.

Over Annemarie de Groot
Annemarie de Groot studeerde in 1978 af aan de kunstacademie Minerva in Groningen. Enkele jaren later volgde ze de Oskar Kokoschka-acadmie in Salzburg. Sinds haar jeugd is ze gefascineerd door de wereld van het circus, theater, opera en cabaret. We vinden deze thema’s regelmatig in haar werk terug. Ballerina’s, muzikanten, cabaretske figuren, dieren; ze zijn in een bonte kleurenpracht op haar doeken te zien, geschildert in een wervelende toets laag over laag.

Tevens drukt ze de symbolen van het leven uit, ze worden op een subtiele manier weergegeven zoals de gevoelens in relaties die mensen met elkaar hebben en niet meteen zichtbaar zijn. Recent heft zij zich laten inspireren door de opera Madame Butterfly van Puccini. Het drieluik verlevendigt de entreehal van het Martini-Plazatheater. Het werk is geschilderd in basale kleuren. Het schilderij verbeeldt een wereld van tegenstellingen: enerzijds de sfeer van romantiek en de ingetogenheid van de hoofdfiguur; anderzijds verdriet en pijn veroorzaakt door verworpen te zijn. Dit pictorale werk is een manifestatie van haar meesterschap in de verbeelding van de expressie van het menselijke gelaat.