Even een snelle werknemersscan doen om te weten hoe je bedrijf in elkaar steekt, met als uitkomst dat scrum of agile dé oplossing is voor alle gezonde groeiproblemen. Alexander Pronk van Stratego Development gruwelt al bij de gedachte. “Ik geloof er veel meer in om de hele DNA van een organisatie in kaart te brengen en te zoeken naar oplossingen die écht bij een bedrijf passen. Geloof me: je moet verder kijken dan alleen een cultuurscan. Onze DNA-scan is uniek in de wereld.” 

Tekst: Matthijs van Houten
Fotografie: Martijn Scholtens

Laat je als bedrijf een uitgebreide DNA-scan doen bij Stratego Development, dan vult elke werknemer een vragenlijst met 140 statements in. Die datavragen zijn gebaseerd op theoretisch modellen en zijn tot stand gekomen met hulp van specialisten. Er wordt gevraagd naar hoe de werknemers denken over de structuur, interne communicatie, managementstijl, de strategie, typering van mensen, zingeving en bedrijfscultuur. Er zit een uitgekiend algoritme achter dat zorgt voor een rapport met een uniek profiel van het DNA van een bedrijf. En alle data is weer uit te splitsen op verschillende onderdelen.

“Hiermee hebben we een uniek product in handen”, legt Alexander uit. “Er is geen andere partij in de wereld die zo’n uitgebreide scan heeft ontwikkeld. En het houdt met zo’n rapport ook niet op. De uitkomsten worden getoetst in gesprekken met het management van een bedrijf. We gaan dan samen kijken wat er in de organisatie of in de structuur moet gebeuren zodat een bedrijf op een gezonde manier kan groeien. En hebben ze meer hulp nodig, dan koppelen we het bedrijf aan de juiste mensen.”

Weg naar succes die bij je past
Stratego Development richt zich op bedrijven die willen groeien of te maken krijgen met een reorganisatie of fusie. “Het gaat ons er in ieder geval om dat we ze helpen een weg naar succes te vinden die ook echt bij ze past. En dat is echt niet altijd scrum, agile of werkgeluk. Onze DNA is juist ontstaan door een frustratie over het hele hippe agile- en scrumgedoe en we vechten ook echt tegen het beeld van een cultuurscan. Daarmee wordt alleen de softe kant belicht. Wat wij aanbieden is een scan met een unieke combinatie van cultuur tot structuur.”

Alexander Pronk woont nog maar net in Groningen. Hij studeerde aan de Hogere Hotelschool in Den Haag, liep stage bij Warchild – “want ik wilde de wereld verbeteren” – en werkte ongeveer zes jaar voor een installatiebedrijf. “Ik leerde in die tijd m’n vriendin Janine kennen, een geboren Musselse. We wilden graag een leventje opbouwen in Groningen. Dat kon ook, want ik had net m’n baan opgezegd. Tegelijkertijd had ik al het idee om samen met mijn broer, Michael, een bedrijf op te zetten. En zo is Stratego ontstaan. We hebben een kantoortje in Almere, waar ik zo’n drie tot vier dagen per week ben.” 

Ondernemersgeschiedenis
“Onze familie heeft een flinke ondernemersgeschiedenis. M’n opa ondernam met z’n broer, m’n vader werkte ooit met zijn vader en mijn broer en ik zijn ook actief in het bedrijf van mijn ouders, die alweer een jaartje of elf in China wonen. We helpen bedrijven die in China willen gaan ondernemen. Ik ken mijn broer dus van haver tot gort. We hebben aan één blik genoeg, of we nou in een commercieel gesprek zitten of als hij een punt wil maken in een gesprek met een management over een van de punten die uit onze scan naar voren komt, zodat ik me kan richten op hoe daarop wordt gereageerd.”

Met Stratego Development gaat het gestaag crescendo. “We hebben inmiddels twaalf scans mogen doen voor mooie bedrijven, waaronder Sennheiser in China. In hun geval is er met de directie gesproken over een eventuele strategieverandering. We kunnen deze case goed gebruiken in onze zoektocht naar nieuwe klanten, waaronder hopelijk ook in Groningen.” 

De gebroeders Pronk willen de komende tijd sneller groeien. “We steken nu vooral veel tijd in het genereren van bekendheid van onze scan en het laten zien van wat we echt doen. Eigenlijk elk bedrijf op elke plek in de wereld kan onze scan gebruiken. Ja, onze potentiele markt is enorm groot.”

Licentie
Uiteindelijk hoopt Pronk dat de scan in licentie kan worden uitgegeven aan partijen over de hele wereld. “Dan kunnen wij ons meer richten op het trainen van licentienemers, het up-to-date houden van onze dataset en het verbeteren van de interface.” 

Het is voor Stratego in ieder geval van groot belang dat zoveel mogelijk bedrijven de scan gaan inzetten. “Dan hebben we namelijk enorm veel data en dan kunnen we ook gaan benchmarken. Misschien komt er uit de data wel dat startups met een vrouw aan het hoofd het veel beter doen dan als ze worden geleid door een man. Ook kunnen we uit data halen welke organisatiestructuren het beste werken in specifieke situaties. En je kunt de werking van cultuurverschillen in kaart brengen. Uiteindelijk kunnen wij die benchmarks gebruiken voor een oplossing voor een groeiprobleem binnen een bedrijf.” 

“Hoe meer je als bedrijf groeit, hoe slechter je de organisatie leert kennen. De data zorgt in ieder geval nog voor een beetje grip en dat leidt alleen maar tot betere beslissingen”, zo besluit Alexander Pronk. 

Alexander Pronk (Foto: Martijn Scholtens)